xenotransplant

  

Nu har jag bestämt mig för vad jag ska skriva om i mitt no-projekt! jag ska skriva om xenotransplant. :) hittade till och med värsta bra böckerna och tidningarna om läkarnas åsikter om xenotransplant. :D jag fick ju inte skriva om bröstcancer, visste ni att om man äter minst en grapefruit per dag så ökar det risken till bröstcancer med 30% ? that's good to know ;)
men back to xenotransplant, för er som inte vet vad det är: xenotransplant är ett kirurgiskt ingrepp (transplantation) mellan djur och människa snarare sagt från djur till människa. eftersom att man genmanipulerar själva djuret så att det får en extra "sak" som senare kan opereras in någon människa som behöver den "extra saken" som tex kan vara ett öra, hjärta eller något organ.

bilden längst upp till vänster
är en mus som man har genmanipulerat så att det får ett extra öra på ryggen. senare kan det där örat opereras in i en människa som har mist sitt öra i tex en eldsvåda. Älskar citatet som står på bilden, men syns inte "She has the right to listen, but not speak".  det tog mig en liten stund att fatta det. det riktas som kritik mot xenotransplantationen. men jag själv vet inte om jag är för eller emot det än, kanske kommer på det när jag har skrivit klart mitt projekt. ;)
bilden i mitten visar att man kan operera in ett "grishjärta" in i en människa som kanske har ett hjärta som inte fungerar som det ska.
bilden till höger är en bebis som har fått ett "babianhjärta" transplanterat i sig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0